LEERSTOEL MEP

NAP is een netwerk van bedrijven in de procesindustrie en stelt zich tot doel de waardeketen, bestaande uit plant owners, ingenieursbureaus en toeleveranciers, te versterken.

Sinds 1997 is Stichting NAP sponsor van de leerstoel 'Management of Engineering Projects' aan de Technische Universiteit Delft, faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG). Hier werkt professor Hans Bakker samen met  professor Marcel Hertogh (Integraal Ontwerp en Beheer) aan het onderwijs, onderzoek en ontwikkeling van projectmanagement op academisch niveau (o.a. management van complexe projecten en fit-for-purpose projectmanagement).

Momenteel verzorgt Hans Bakker met een aantal collega's een Minor "Project Management: from Nano to Mega" aan TU Delft. Daarnaast is hij bezig met het ontwikkelen van een 2-jarige (CiTG) Mastertrack "Project Management". De hoogleraar heeft een onderwijs- en onderzoeksopdracht.

In 2014 bestond de Leerstoel 25 jaar. Hierbij vindt u de presentatie die op 20 november 2014 tijdens de NAP contactbijeenkomst is gegeven ter gelegenheid van dit jubileum

Hans Bakker

Kennis/vakgebied

Onderzoeksvisie

Het doel van het onderzoek van leerstoel MEP is om bij te dragen aan het meetbaar verbeteren van de prestaties van zowel engineering als infrastructurele projecten. De onderwerpen waarop wij ons richten bij het nastreven van deze visie zijn front-end development, fit-for-purpose, collaboration en complexity. Wat we hebben geleerd in de afgelopen negen jaar is dat project teams, samengesteld uit mensen van de opdrachtgever en van de opdrachtnemer (contractor), alleen dan succesvol zijn als de beide teams acteren als een team, zonder onderscheid naar herkomst en zonder wij en zij gevoelens. Helaas is dit een nodige maar niet voldoende voorwaarde. Tijd besteden aan het samenbrengen en samensmelten van het team is een belangrijk element van de front-end development. Vroege betrokkenheid van alle spelers, zowel operators als contractors en leveranciers, in de vroege ontwerpfase is een tweede voorwaarde voor succes. Hierbij moeten we er wel voor zorgen dat de aanpak past bij het soort project. Het liefst zouden we de aanpak aanpassen aan de verwachte complexiteit van het project. Bij dit alles is leren van voltooide projecten, iets wat veel te weinig wordt gedaan, van het allergrootste belang.

Promovendi

Op basis van het voorgaande zal het u niet verbazen dat ons onderzoek zich richt op: het managen van complexe projecten (Bosch-Rekveldt, 2011), de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer (Suprapto, 2016), de overheid in de rol van opdrachtgever (Koops, 2017) en het samenbrengen en leren van een internationale database met voltooide projecten (Molaei en Yan, 2020).

In het voorjaar van 2016 heeft provovendus Mohammad Suprapto, PhD, de resultaten van zijn onderzoek gepubliceerd in de dissertatie 'Collaborative contracting in projects':

Both practitioners and project management scholars agree that more efforts in owner-contractor collaboration are needed to improve the overall project performance. There have been some collaborative contracts aiming to promote effective collaborative relationships. 

However, the ability to sustain and consistently drive the real collaborative attitudes and behavior remains of enduring practical difficulty. This dissertation presents a series of empirical studies on the relational and contractual factors of collaboration in the execution of engineering and construction projects. It turns out that successful collaboration is not so much the result of contractual arrangements but of ‘managing teams’ emphasizing behavioral and relational aspects. A real collaborative relationship needs both shared relational attitudes (characterized by mutual trust, commitment, openness, and a no-blame culture) between the senior management of both the owner and the contractor but also day-to-day managerial attention for teamworking: ongoing communication, coordination, affective trust, cohesion, balanced contribution, aligned effort, and mutual support are manifested between teams. 

This confirms that "People are Key" for a successful collaboration and execution of projects. Given the findings, this dissertation also presents and demonstrates the RECAP (RElational CAPability) assessment tool that can be used by two collaborating organizations to measure their (ongoing) relationship health and identify specific aspects for improvement.

De elektronische versie van deze dissertatie is beschikbaar via onze Kennisbank. Het vakblad COSTandVALUE heeft in het artikel ´Assessing relational capability in projects´ (april 2016) aandacht besteed aan één van de aspecten uit het onderzoek, te weten het 'RElationele CAPability assessment tool' (RECAP).

Onderwijs

In de loop der jaren hebben we een groot aantal cursussen projectmanagement ontworpen en gegeven. Voornamelijk zijn de cursussen gericht op de Delftse studenten in de diverse fasen van hun studie. Maar aangezien de sponsors voor de leerstoel ook recht hebben op een aantal plekken per jaar, hebben niet alleen studenten deelgenomen, maar ook jonge medewerkers van deze bedrijven. Door de jaren heen hebben zo’n 425 personen aan de cursussen deelgenomen en die ook tot een goed einde gebracht. De eerste paar jaar is het curriculum opnieuw ontwikkeld:

  • Minor “Project Management from Nano to Mega”: 3e jaar Bachelor curriculum, één kwartaal, 8 colleges van 4 uur, 7 assignments en een artikel, 5 ECTS (WB3501).
  • Mastertrack Project Management within the Construction Management and Engineering Master program (CME) 30 ECTS
  • Keuzevak “Management of Engineering Projects”: Master curriculum Werktuigbouw, één semester, 14 colleges van 3 uur, 6 ECTS (WB4402).
  • Intensieve cursus “Management of Engineering Projects”: 5 hele dagen, 3 ECTS, een maand in het voorjaar of de herfst (WB4402).
  • Daarnaast zijn we momenteel ook bezig met de ontwikkeling van een MOOC (Massive Open On-line Course) met als titel “Project Management in Engineering Projects: Preparing for Success”. Dit wordt een on-line cursus met een duur van 7 weken en een belasting van 4 tot 6 uur per week. Geplande start najaar 2016

Over Hans Bakker

Na het behalen van zijn doctorstitel in de Wiskunde en Natuurwetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, is Hans Bakker in oktober 1985 gaan werken bij Shell Research in het laboratorium in Amsterdam. De eerste jaren heeft hij besteed als research fysicus en zich bezig gehouden met het ontwikkelen van inspectietechnieken voor pijpleidinginspectie. Na verschillende opdrachten in zowel research als de business, heeft hij operationele en engineering ervaring opgedaan in Singapore (area maintenance manager) en in Pernis (productie unit manager). In de tussentijd heeft hij ook nog enige tijd een rol gehad als consultant voor onderhoud en inspectie binnen Shell en in de industrie. Vanaf 2002 is Hans gaan werken in de project afdeling van Shell Global Solutions in Den Haag. Met zijn team heeft hij het Shell project management systeem herzien en hij is de geestelijke vader van de Shell Project Academie. Op basis van zijn ervaring is hij aangesteld als deeltijd bijzonder hoogleraar op de leerstoel Management of Engineering Projects aan de Technische Universiteit Delft in september 2007. Aan het eind van zijn carrière bij Shell was hij Vicepresident Contracting and Procurement. Vanaf januari 2015 wijdt Hans zich volledig aan de verdere ontwikkeling van de leerstoel aan de TU Delft.

www.napnetwerk (4)

Sponsorschap Leerstoel MEP

De stichting wordt door een twintigtal bedrijven uit de keten gesponsord. Als sponsor van Leerstoel MEP heeft een bedrijf het recht om twee jonge ingenieurs in de gelegenheid te stellen om de 5-daagse cursus van professor Hans Bakker te volgen. Het boek van Hans Bakker "Management of Engineering Projects - People are Key" dient als leidraad bij de cursus en is inbegrepen bij het cursusmateriaal. Klik hier voor de Engelstalige flyer van dit boek MEP.

NAP professor Hans Bakker en voormalig NAP directeur Jaap de Kleijn hebben met 24 co-auteurs een indrukwekkende prestatie geleverd met de realisatie van het boek " Projects and People - Mastering Success". Dit nieuwe, tweede boek, bestaat uit een vijftiental Capita Selecta, die een verdieping bieden op een aantal onderwerpen die in het onderzoek als belangrijk voor de project prestaties zijn onderkend. Een aantal unieke onderwerpen die tot een meer succesvolle uitvoering van een project kunnen leiden. Als u alles toepast, heeft u de noodzakelijke voorwaarden voor succes in ieder geval gevolgd. Klik hier voor de Engelstalige flyer van het boek. 

Bent u geïnteresseerd in het sponsorschap dan vernemen wij dat graag via bureau NAP. Dit kan via e-mail, info@napnetwerk.nl, of telefonisch: 033 - 247 34 60.


logo FrieslandCampina
          logo Bluewater                 

  logo DSM                Basis_L_STS_Groot (4)     

                    Fluor klein                        mcdermott                            Label_Tebodin_Hor_RGB_onWhite           

                 KH Engineering                        shell                     

               Witteveenbos          logo Tata steel                   

Sponsoren

De financiering van de Leerstoel wordt georganiseerd door een aparte Stichting die wordt gesteund door een groot aantal bij NAP aangesloten bedrijven. De logo's van alle sponsoren ziet u hiernaast afgebeeld.

Een Industrial User Panel - samengesteld uit vertegenwoordigers van de sponsoren - adviseert de hoogleraar over het research- en onderwijsprogramma.

Kosten en opbrengsten sponsoring

De kosten voor sponsoring bedraagt € 3.450,- per jaar. De duur van de sponsoring valt samen met de periode van aanstelling van NAP professor Hans Bakker. Voor dit bedrag kunnen 2 jonge ingenieurs van de sponsor naar de 5-daagse cursus MEP. Niet veel geld om de kans op een succesvolle realisatie van uw project te vergroten.

5-daagse cursus Management of Engineering Projects

Leerstoel foto 5-daagse Management of Engineering Course NAP-TUD 2015

Elk jaar wordt in het voorjaar een intensieve 5-daagse cursus 'Management of Engineering Projects' verzorgd voor jonge ingenieurs van de sponsoren van de Leerstoel. Deze zeer gewaardeerde Engelstalige cursus is bedoeld voor ingenieurs op HBO en WO niveau met maximaal 7 jaar werkervaring. 

Deze unieke cursus (voorheen Collegereeks) biedt jonge ingenieurs de mogelijkheid om op een interactieve manier de kneepjes van het vak te leren. Hans Bakker en z'n team, aangevuld met gastdocenten uit de praktijk, nemen de deelnemers mee door alle fasen en aspecten van een project en laten hen de opgedane kennis toepassen in een aansprekende casestudy. Het boek van Hans Bakker "Management of Engineering Projects - People are Key" dient als leidraad bij de cursus en is inbegrepen bij het cursusmateriaal. Aangezien het een intensieve cursus is, wordt de cursisten gevraagd om naast de vrijdag ook nog eens ongeveer 8 uur per week aan zelfstudie te besteden, zodat het maximale uit de beschikbare tijd gehaald kan worden.

Klik hier voor de flyer voor meer informatie over de MEP-course. De inhoud van deze 5-daagse cursus is afgestemd met het Industrial Users Panel, waarin ook uw bedrijf is vertegenwoordigd. Klik hier voor het aanmeldformulier.

Noord/Zuidlijn De nieuwe metrolijn in Amsterdam opent in de zomer van 2018.

foto-noordzuidlijn

Het kostte een paar maanden praten, (diplomatiek) ruziemaken en plooien gladstrijken, maar toen had Robert Kuijper, hoofdplanner van de Noord/Zuidlijn, iedereen achter een en dezelfde openingsdatum. De nieuwe metrolijn gaat op 22 juli 2018 rijden, zo maakte de Amsterdamse wethouder Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer) vrijdag bekend.

En nee, die datum gaan we niet meer bijstellen, zegt Kuijper. „Dan gaat het echt gebeuren.” De kosten blijven binnen de eerder geraamde 3,1 miljard euro. Het aantal keren dat de ingebruikname van de lijn de afgelopen twintig jaar is uitgesteld, staat inmiddels gelijk aan het aantal stations: acht.

Oplevering in oktober 2017, zoals sinds 2009 het streven is, was al onwaarschijnlijk. Na de faillissementen van onderaannemer Oskomera en afbouwaannemer Imtech in 2015 was de kans die startdatum te halen al gedaald naar 5 procent. Het wordt „hoog zomer 2018”, klonk het in de wandelgangen van de Stopera.

Klik hier voor het hele artikel.

Boek 'Management of Engineering projects - People are Key'

Cover_Basisontwerp3__(p1)

In onze complexe, 24/7 internationale en multiculturele wereld is de succesvolle realisatie van technische projecten een nog steeds groeiende uitdaging. Met een focus op de mensen die het projectteam vormen en een 'fit-for-purpose'-managementbenadering kan deze veeleisende taak meer voorspelbaar worden uitgevoerd. Dat is de missie van het NAP boek Managaement of Engineering Projects – People are Key van de hand van professor dr. Hans Bakker en een groep senior professionals uit de praktijk. Dit boek onderscheidt zich door een vernieuwende kijk op projectmanagement. Daarmee kunnen zowel nieuwbouw- als modificatieprojecten in de procesindustrie en infrasector beter tot een succesvol einde worden gebracht.

Het boek 'Management of Engineering Projects - People are Key' kunt u hier bestellen.

Het boek wordt geleverd in hard cover uitvoering met linnen rug, genaaid gebrocheerd, met een leeslint. Het formaat is 170x240 mm. en het boek bevat 328 pagina's, met daarbij 82 figuren en 35 tabellen. 

De prijs voor het boek is € 59,50. NAP-DACE deelnemers profiteren van een korting en betalen € 49,50. Studenten kunnen het boek voor € 39,50 aanschaffen. Alle prijzen zijn excl. 9% BTW en excl. verzendkosten

Links

TU Delft pagina over Hans Bakker

Stichting Leerstoel Management of Engineering Projects

Bestuur

Het bestuur van de Stichting Leerstoel Management of Engineering Projects is als volgt samengesteld:

  • ir. R. van den Akker (DSM)
  • Prof. Dr. ir. J. Padding (TU Delft Process Technology Institute)
  • ir. J.J.W. Sanders (directeur NAP)

Statuten

U kunt de statuten van Stichting Leerstoel Management of Engineering Projects downloaden: statuten.
Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot het bureau van NAP via info@napnetwerk.nl, of 033 - 247 34 60.
Privacy policy

In het kader van onze dienstverlening verwerken wij persoonsgegevens. In onze privacy verklaring informeren wij u hoe wij met persoonsgegevens omgaan.

 

Meer informatie

Wilt u meer informatie over de Leerstoel, over de cursus MEP of over een sponsorship? Neem dan contact op met Bureau NAP. Voor vragen over het vakgebied kunt u direct contact opnemen met Professor Hans Bakker.

NAP draagt bij aan de versterking van de totale keten in technologisch, organisatorisch en maatschappelijk opzicht.

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de NAP, schrijft u zich hier dan in!

Blijf op de hoogte!

Volg ons op LinkedIn en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en bijeenkomsten.

Volg ons

Close